Et huldæk er et forspændt betondæk med langsgående hulrum, der reducerer vægt og materiale. Hulrummene kan dog virke som kanaler for varme, røg og flammer under brand, og derfor skal de afsluttes og beskyttes ved brandadskillende vægge og brandceller.
Klassiske huldækelementer er blandt de mest benyttede etageadskillelser i Danmark, og løser mange opgaver tilfredsstillende. Der er dog udfordringer, når vi begynder at bore huller eller lave større udsparinger i dækelementerne. Det skyldes, at varme kan ledes hurtigere ind i kanalerne, hvorefter de forspændte liner opvarmes fra, ikke blot undersiden, men også inde fra selve kanalerne. Det medfører et tidligere svigt af bæreevnen for huldækket og dermed er udfordringen ikke længere brandlukningen i sig selv, men nu hele dækelementet.
Det bør derfor overvejes hvordan brandlukningerne udføres så bæreevnen, i tilfælde af brand, ikke svækkes.
Brandlukningssystemer er brandprøvet efter EN 1366-3 og klassificeret efter EN 13501-2. I disse standarder brandprøves der i massive dæk i minimum 150mm tykkelse. Oftest er tykkelsen dog ikke nogen udfordring, da huldæk oftest produceres tykkere.
For lidt dæklag i undersiden af dækket, som medfører at brandpakninger ikke har nok modhold
Systemet er dokumenteret med brandsikring oppe fra øverst i dækket, hvilket medfører en direkte varmestrøm ind i kanalerne fra undersiden
Ved støbning med brandgips løber gipsen ind i kanalerne
Bagstop til fugeløsninger kan ikke fastholdes i konstruktionen, men forsvinder ind i kanalerne
Derfor bør man have flere overvejelser med i denne proces:
Skal kanalerne stoppes INDEN installationerne trækkes?
Skal brandlukninger, der er dokumenteret oppe i dækket også, eller kun udføres nedefra og hvordan får man tydeliggjort dette krav under projektering/udbud?
Der er helt sikkert flere punkter, som er væsentlige for både projekterende og installatører. Vi har stor erfaring i vejledning ved ovenstående situationer og vi deler meget gerne ud af vores viden.